Osaamisen jakaminen ja ajattelun kehittyminen

Viime aikoina olen puhunut työyhteisöjen kehittämisen yhteydessä roolikarttatyöskentelystä ja osallistavasta työskentelystä yhdessä ohjaamieni ryhmien ja ohjauksen asiantuntijoiden kanssa. Aiemmin ohjaamani konkariryhmä pääsi roolikarttatyöskentelyn kautta jakamaan hyviä, arkipäivässä esiin tulevia vuorovaikutustaitojaan toisilleen. Se ryhmä oli samasta työyhteisöstä saman työkentän toimijoita ja lähiesimiehiä. He rakensivat ensin roolikartan, josta näkyivät heidän keskeiset tehtäväalueensa ja sen jälkeen käsittelivät näihin alueisiin liittyviä konkreettisia taitojaan ja toimintaansa arjessa. Onko roolikartan rakentaminen ja ryhmän jäsenillä olevien osaamisten jakaminen mahdollista myös opiskeluryhmissä?

Nyt kun olen liittänyt opiskeluryhmien kanssa kokonaisuuteen keskeisemmin tausta-ajattelun ja ihmiskäsityksen hahmottamista, olen pohtinut, ovatko ihmiset sittenkään valmiita jakamaan osaamistaan, pysähtymään ja pohtimaan yhdessä sitä, miltä pohjalta heidän toimintansa rakentuu eli mille ihmiskäsitykselle, oppimiskäsitykselle ja tiedonkäsitykselle heidän toimintansa pohjautuu ja miten se näkyy tekoina heidän arjessaan.

Monet haluavat kouluttajilta ja valmentajilta valmiita malleja, valmiiksi pureksitut taustateoriatkin, mutta eivät huomaa että ajattelu kehittyy parhaiten silloin, kun sitä itse omassa ammattipiirissä lähtee rakentamaan yhteisen ajattelun kehittämisen kautta.

Haluammeko avoimesti lähteä rakentamaan ajatteluamme ja ottaa omat ajatuksemme, tekemisemme ja taustamme rakennusaineeksi oppmimisyhteisöissämme?

Yhdessä ajatuksia rakentamalla jaetaan osaamista

Yhdessä ajatuksia rakentamalla jaetaan osaamistata.

This entry was posted in osallistaminen, Työyhteisövalmennus, Yhteisöllinen kehittäminen and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>